Fiat Barchetta byl vyráběn od roku
1995 až do roku 2004. Jedná se o dvoudvéřový dvousedadlový roadster, jehož
výroba probíhala v závodě Fiat Auto S.P.A. Torino Itálie. Pohled
z boku částečně prozrazuje název automobilu - v překladu znamenající
člunek, bárku, menší loďku.
Od začátku sériové výroby Barchettu
pohání čtyřválcový šestnáctiventilový, napříč uložený DOHC motor o
zdvihovém objemu 1747 cm3 s variabilním
časováním ventilů o maximálním výkonu 96 kW (131 k) při 6300 otáček za
minutu. Motor je umístěn vpředu a pohání přední nápravu. Je spojen s
pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Až do roku 2000 motory skvěle
táhnou už od nízkých otáček s pěkným zvukovým doprovodem. Od roku 2000,
vzhledem k plnění emisních norem Euro3, částečně ztratily zvuk a tah v
nízkých otáčkách, a zvětšila se i spotřeba v průměru o 1L na 100 Km. Průměrně se
pohybuje okolo 10L na 100
Km.
Kola mají rozměr 15" s
pneumatikou o rozměru 185/55 nebo 195/55. V posledních letech výroby bylo
možno za příplatek obout i 16" ráfky. Na všech kolech se zde nachází
kotoučové brzdy s posilovačem, od roku 1997 standardně vybavené ABS
systémem. Vpředu jsou kola zavěšena na vzpěračích McPherson a spodních
příčných ramenech. Zadní na podélných vlečných ramenech a zkrutné příčce.
Podvozek vlastně pochází z Punta první generace, je však konstrukčně
upraven pro sportovní jízdu. Řízení je hřebenové s posilovačem.
Co se týče bezpečnosti, vždy byl
automobil dodáván s airbagem řidiče včleněném ve výškově stavitelném
tříramenném volantě, a od roku 1997 se airbag objevuje i u spolujezdce.
Ochranu posádky zajišťuje řádně zpevněný rám čelního skla, který převzal
funkci ochranného oblouku, jelikož ho Barchetta nemá. V nabídkách
tuningových firem se však oblouky za sedačky stále dají pořídit.
Ohledně střechy - byla vždy dodávána
pouze s ručním stahováním, a při složení je zcela ukryta ve vlastním
odděleném kufříku za sedadly. Její rozložení a napnutí jde lehce. Barevně
převládá v černém provedení, vždy s umělohmotným zadním okénkem. Zevnitř
není podšitá a je tudíž vidět její kovová konstrukce. V nabídce Fiatu též
byla snímatelná střecha pevná – plechová s polstrováním a se skleněným,
vyhřívaným zadním oknem. Tento hardtop najde využití hlavně v zimním
období. Za prostorem pro skládací střechu najdeme zavazadlový prostor o
objemu 165L. Pod jeho podlahou je ukryto rezervní kolo.
Automobil byl od začátku výroby vždy
vybaven centrálním zamykáním, kódovaným klíčem, elektrickým ovládáním oken
a zrcátek. Okna jsou bezrámová a mírně přitmavena. Za příplatek bylo možno
objednat i klimatizaci, imobilizér, držák zavazadel na zadní víko kufru,
nebo mlhová světla, která zaznamenala během výroby změnu na kruhová,
zároveň s faceliftem od roku 2003. Ten se nejvíce dotknul nové přední
masky, působí více agresivněji, má větší vstup vzduchu k chladiči a kruhové
směrovky. Zároveň byl částečně přepracován i zadní nárazník. Drobné změny
se dotkly i čalounění sedadel a detailů na palubní desce. Taktéž oknům se
po náběhu do výroby nevyhnula mírná úprava, kvůli alespoň částečnému
odstranění nepříjemných aerodynamických zvuků. Ze stejného důvodu byla
upravena i střešní těsnění. První ročníky měly též příliš silná těsnění
kapoty a při dovření mohly vznikat boule. Také je mohou trápit spatně
slícované dveře. Od roku výroby 1997 přišla výrazná změna a kvalita vozů se
podstatně zlepšila.
U interiéru byla vždy součástí výbavy
poměrně kvalitní audio
souprava s
kazetovou mechanikou, která byla později nahrazena CD mechanikou.
Středotónové reproduktory jsou umístěny v přední spodní části vozu.
Výškové reproduktory najdete zakomponovány ve dveřích. Tato sestava může
být doplněna basovým boxem, který je umístěn za sedadly. Zde se také může
nacházet větrná clona. Sedačky mohou být kožené, všechny však vynikají
výbornou boční stabilitou a perfektním tvarováním, takže se i delší cesty
zdolávají příjemně. Vzhledem k velikosti automobilu (délka 3915, šířka
1640, výška 1270 mm)
je vnitřní prostor poměrně velkorysý, obzvláště u spolujezdce je místa pro
nohy dostatek. Z pohledu řidiče zaujme kokpit svojí útulností a
přehledností. Na přístrojové desce se vyjímá nejvýše posazený otáčkoměr a
dává tak najevo zařazení automobilu do kategorie sportovních vozů. Spolu s
krátkými drahami řadící páky je tento pocit ještě umocněn.
Fiat se taktéž věnoval i výrobě
limitovaných sérií převážně v letech 1998 - 1999. Tyto vozy jsou provedeny
v určité barevné kombinaci laku vozu s barvou interiéru v kůži. Mají litá
paprsková kola a basový box již v základní výbavě. Taktéž u nich najdete
barevně sladěné doplňky na volantě a řadící páce. Jedná se o stříbrnou s
červeným interiérem, perletově černou s červeným interiérem, červenou
s černým interiérem a zelenou s béžovým interiérem.
Výroba tohoto sportovního vozu
připomínajícího slavné vozy z 60. let byla ukončena v roce 2004.
|
Přední část 1995-2002
Zadní část 1995-2002
Přední facelift od
2003
Zadní facelift a
třetí
brzdové světlo
Limitované série
Interiér a
přístrojovka
Úložné prostory
Ochranné oblouky a
Windstop
Audio ozvučení
Pevná střecha Hardtop
Motorový prostor
|